Αυξάνοντας την απορρόφηση του σιδήρου

Από το βιβλίο Feeding and nutrition of infants and young children του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας

Στη σελίδα 107 αναφέρονται οι παράγοντες που ευνοούν και που εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου που δεν είναι συνδεδεμένος με αίμη, έτσι ώστε, όταν η πρόσληψη σιδήρου συνδεδεμένου με αίμη δεν είναι επαρκής, να μη δημιουργούνται σοβαρές ελλείψεις.

Συγκεκριμένα, παράγοντες που εμποδίζουν την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου είναι:

  • πλήρη δημητριακά και καλαμπόκι (φυτικό οξύ) – – –
  • τσάι και πράσινα φυλλώδη λαχανικά (πολυφαινόλες) – – –
  • γάλα, τυρί (ασβέστιο και φωσφορικά άλατα) – –
  • σπανάκι (πολυφαινόλες και οξαλικό οξύ) –
  • αυγά (φωσφοπρωτεΐνη, αλβουμίνη) –
  • δημητριακά (εννοεί τα μη πλήρη, φυτικές ίνες) –

Το πλήθος στις παύλες δηλώνει το πόσο πολύ εμποδίζει την αφομοίωση το σιδήρου αυτό το τρόφιμο, οι 3 παύλες αντιστοιχούν στις τροφές που εμποδίζουν πολύ την απορρόφηση, οι δύο παύλες σε αυτές που εμποδίζουν μέτρια και η μία παύλα σε αυτές που εμποδίζουν λίγο.


Τροφές που ευνοούν την απορρόφηση του σιδήρου που δεν είναι συνδεδεμένος με αίμη:

  • συκώτι, κρέας, ψάρι ( «παράγοντας κρέας» η παρουσία κρέατος σε ένα γεύμα που έχει και σίδηρο μη συνδεδεμένο, αυξάνει την ποσότητα απορρόφησης του μη συνδεδεμένου) +++
  • πορτοκάλι, αχλάδι, μήλο (βιταμίνη C) +++
  • δαμάσκηνο, μπανάνα (βιταμίνη C) ++
  • μαρούλι, ντομάτα, πράσινη πιπεριά, αγγούρι, κουνουπίδι+ (αυτά πρέπει να είναι ωμά γιατί ο παράγοντας που περιέχουν και βοηθάει είναι η βιταμίνη C, που καταστρέφεται με το βράσιμο).
  • καρότο, πατάτα, παντζάρι, κολοκύθα, μπρόκολο, ντομάτα, λάχανο (κιτρικό, μαλικό και ταρταρικό οξύ) ++/+
  • κεφίρ, λάχανο τουρσί  (οξέα, βιταμίνη C*, προβιοτικά*)++

    *Σ.Τ.Μ

Το κεφίρ και το λάχανο τουρσί είναι παραδοσιακά τρόφιμα συνηθισμένα στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.
Στους συνδέσμους μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες και συνταγές.


Αγλαΐα Παπαδήμα
IBCLC


Σχετικά άρθρα:
Διατροφή του βρέφους και του νηπίου
Σιδηροπενία – Αντιμετωπίζοντας την έλλειψη σιδήρου

Πρώτες στερεές τροφές: πλούσιες σε σίδηρο


6 σχόλια on “Αυξάνοντας την απορρόφηση του σιδήρου”

  1. Ο/Η annouli λέει:

    το σπανακι δεν ευννοει την απορροφηση σιδηρου???

  2. Ο/Η Fotini Petika λέει:

    Τι κάνουμε σε μωρό 10 μηνών που προτιμά να θηλάζει από το να τρώει στερεές και επιμένει να πίνει γάλα πολύ κοντά στα γεύματα που τρώει κρέας (ενώ έτσι κι αλλιώς τρώει μικρές ποσότητες); Το μητρικό γάλα δεν εμποδίζει την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό;

    • Ο/Η Aglaia λέει:

      Γεια σου Φωτεινή,
      Ξαναβλέπουμε το διαιτολόγιο του μωρού. Τι τρώει;

      • Ο/Η Fotini Petika λέει:

        Γενικά είναι δύσκολη στο φαγητό, φρουτόκρεμα μόνο 5-8 κουταλιές, γιαούρτι παραδοσιακό αγελαδινό, κάποιες φορές φαρίν λακτε. Κεχρί έτρωγε για λίγο καιρό φανατικά, τώρα δεν το θέλει, το αυγό το ίδιο, το έτρωγε για 20 μέρες συνεχώς και πλέον καθόλου. Το μεσημέρι τρώει κοτόπουλο και μοσχάρι με λαχανικά, αλλά ανάλογα τα κέφια της, μπορεί να φάει από 2 κουταλιές έως 100 ml (σπάνια). Τη χορτόσουπα την τρώει λίγο καλύτερα. Νεράκι πίνει, αλλά δεν της αρέσει ο χυμός (πορτοκάλι της έδωσα). Πάντως θεωρώ υπερβολικό να της δίνω καθημερινά κρέας, κυρίως επειδή φοβάμαι τις τοξίνες κτλ. Δυστυχώς δεν έχω προσβαση σε κάποιο χωριό για καλό κρέας και δεν έχω τη δυνατότητα να πάρω βιολογικό.

  3. Ο/Η Fotini Petika λέει:

    Και να σημειώσω ότι τον τελευταίο μήνα έχασε βάρος αντί να πάρει, πιθανόν επειδή μπουσούλησε πλέον και οι ενεργειακές τις ανάγκες αυξήθηκαν, πάντως εξακολουθεί να μην τρώει και να θέλει μόνο γάλα. Προσωπικά έχω εξαντληθεί και θέλω σιγά σιγά να αποθηλάσω. Καμιά συμβουλή ως προς το διαιτολόγιο;


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s