Διεθνής Κώδικας και διδάγματα έως τώρα

Έκθεση της Παναμερικανικού Οργανισμού Υγείας σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Public Health Nutrition to 2012 σχετικά με τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος. Στην έκθεση παρουσιάζεται ανασκόπηση της κατάστασης του Κώδικα διεθνώς και προκύπτουν συμπεράσματα, διδάγματα και κατευθυντήριες γραμμές για την ρύθμιση και τον έλεγχο της προώθησης τροφίμων και ποτών στα παιδιά.
Τριάντα χρόνια μετά την δημοσίευση του Διεθνούς Κώδικα, με την σύμφωνη σύμπραξη κυβερνήσεων, μη κυβερνητικών οργανώσεων και των ίδιων των εταιριών παρασκευής υποκατάστατων μητρικού γάλακτος. Οι αναλυτές συμπεραίνουν τα εξής:
1. Είναι αναγκαίο σε εθνικό επίπεδο να υπάρξει νομοθεσία που να περιορίζει και να ελέγχει το μάρκετινγκ υποκατάστατων μητρικού γάλακτος
2. Παρόλα αυτά, η νομοθεσία είναι μεν αναγκαία αλλά όχι αρκετή, δεν φτάνει από μόνη της. Εξίσου σημαντικό είναι να υπάρχει παρακολούθηση στην εφαρμογή αυτών των ρυθμίσεων, να υπάρχει αποτελεσματική επιβολή αυτών των ρυθμίσεων και να υπάρχει δημόσια επιτήρηση των εταιριών για συμμόρφωση με τον Κώδικα.
3. Για τον τακτικό έλεγχο της συμμόρφωσης με την νομοθεσία, πρέπει να υπάρχει εμφανές σύστημα χρηματοδότησης από το κράτος, από την αρχή της εφαρμογής της νομοθεσίας και με συγκεκριμένη ανάπτυξη και θεσμούς που ευοδώνουν αυτόν τον έλεγχο.
4. Οικονομικές κυρώσεις για παραβιάσεις του Κώδικα, ενώ είναι σημαντικές, είναι λιγότερο πιθανό να είναι αποτελεσματικές. Πιο αποτελεσματικές είναι πιθανό να είναι αναφορές που επηρεάζουν αρνητικά την δημόσια εικόνα της εταιρίας στα ΜΜΕ και στο ευρύ κοινό.
5. Οι μη κυβερνητικές οργανώσεις έχουν έναν πολύ κρίσιμο ρόλο στο να διαμορφώνουν την κοινή γνώμη και να αθροίζουν την πίεση από τους καταναλωτές ώστε να διασφαλίζεται ότι οι κυβερνήσεις κάνουν τα δέοντα για να υιοθετούν τις ρυθμίσεις και να επιβάλλουν προσκόλληση των εταιριών σε αυτές τις ρυθμίσεις.
6. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συνεχής έρευνα, κλινική, επιδημιολογική και σε επίπεδο πολιτικής που να διερευνά την σύνδεση ανάμεσα στο μάρκετινγκ υποκατάστατων μητρικού γάλακτος και τροφίμων – ποτών για μικρά παιδιά και σε αποτελέσματα στην υγεία των παιδιών, και ανάμεσα στις εφαρμοζόμενες σχετικές πολιτικές και τις επιπτώσεις τους στην δημόσια υγεία.

Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι η εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα δεν έχει γίνει εύκολα, διότι θέτει τα συμφέροντα μειωμένης οικονομικής ικανότητας εθνικών κυβερνήσεων και διεθνών μη κυβερνητικών οργανισμών που προωθούν τον μητρικό θηλασμό ενάντια σε πολυεθνικές επιχειρήσεις που κερδίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο προωθώντας βρεφικές φόρμουλες. Παρόλα αυτά, προσπάθειες να προστατευθεί, να προωθηθεί και να υποστηριχθεί ο μητρικός θηλασμός έχουν διεθνώς στεφθεί με επιτυχία και φέρουν αποτελεσματικότητα, με τους δείκτες συχνότητας θηλασμού σε παγκόσμιο επίπεδο να αυξάνονται.
Τα μαθήματα που έχουν προκύψει από την προσπάθεια εφαρμογής του Διεθνούς Κώδικα Εμπορίας Υποκατάστατων Μητρικού Γάλακτος μπορούν να καθοδηγήσουν την παγκόσμια κοινή γνώμη ενεργοποιημένων πολιτών, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και τις κυβερνήσεις και στο γενικότερο πεδίο της ρύθμισης του μάρκετινγκ τροφίμων και ποτών για παιδιά.

Είναι τόσο σημαντικός ο ρόλος της Δράσης για την Βρεφική και Παιδική Διατροφή IBFAN Ελλάδας.

Πηγή: Lutter CK. The International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes: lessons learned and implications for the regulation of marketing of foods and beverages to children. Public Health Nutr. 2012 Oct 4:1-6. [Epub ahead of print]

Μετάφραση/ Σχολιασμός: Σ Παπαβέντσης MRCPCH DCH IBCLC 2012



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s